Runsas, raskas lumi aiheuttaa ongelmia jäteastiatyhjennyksiin

Viime viikkoina on lunta tullut riittävästi. Jos lumityöt ovat tekemättä ja astia on lumen peitossa, ei sitä ole voitu tyhjentää. Muistattehan tehdä lumityöt myös jäteastian ympäriltä ja varmistaa, että kulku jäteastialle on esteetön.

Lumen paljous on aiheuttanut myös puiden kaartumista tien päälle. Tämä ongelma on erityisesti pienemmillä teillä. Jäteautot ovat nykyään kaksilokeroautoja, jotta sekajätettä ja biojätettä pystytään keräämään yhtä aikaa. Biojätelokeroon tyhjennetään astia auton katon kautta, minkä vuoksi auton korkeus on reilu neljä metriä. Kippausta varten auton katolla on hydrauliikkaletkuja ja sähköjohtoja, jotka saattavat katketa jäädessään puihin kiinni. Tämän vuoksi jäteautot eivät lähde ajamaan teillä, joissa puut ovat kaartuneet tielle. Auton vapaa kulkukorkeus tulisi olla viisi metriä. Pyydämme asiakkaita ennakoimaan tilanteen ja raivaamaan kulkukorkeuden riittäväksi, jotta jäteautolla pystyy tiellä ajamaan. Näin vältytään mahdollisilta hukkakäynneiltä.