Multia ja Hankasalmi yhtiön osakkaiksi

Sammakkokangas Oy:n yhtiökokous päätti kevään 2019 varsinaisessa yhtiökokouksessa, että Multialle ja Hankasalmelle voidaan suunnata osakeanti. Päätökset ovat saaneet lainvoiman ja molempien kuntien osakkuus voidaan viedä päätökseen. Sammakkokangas Oy tuottaa 1.1.2020 Multialle ja Hankasalmelle jätelaissa kunnan vastuulle määritellyt jätehuollon palvelutehtävät.

Palveluita aloitetaan rakentamaan 1.1.2020 alkaen. Palvelurakenne on yhtenäinen pidempään yhtiössä mukana olleiden kuntien kanssa 2 - 3 vuoden sisällä. Ensimmäisessä vaiheessa kiinteistökohtaisten jäteastiapalveluiden osalta ei tapahdu muutoksia. Multialla ja Hankasalmella on osakkuuden jälkeenkin voimassa kiinteistön haltijan kuljetusjärjestelmä. Astiapalveluissa ei tapahdu muutosta ja kiinteistön haltija sopii tyhjennyksistä suoraan kuljetusyrityksen kanssa ja saa myös laskun kuljetusyrityksen kautta.

Hankasalmen kunnan ja Sammakkokankaan yhteistyö jätelaskutuksessa ja jäterekisterin teknisessä ylläpidossa alkaa jo vuoden 2019 puolella palvelusopimuksen muodossa. Sammakkokangas hoitaa vuoden 2019 jätelaskutuksen ja tulouttaa jätemaksut kunnalle, joka tuottaa palvelut vuoden 2019 loppuun saakka. Järjestelystä on lisätietoa laskun mukana tulevalla liitekirjeellä.

Multia ja Hankasalmi tulevat osakkuuden myötä mukaan Sydän-Suomen jätelautakuntaan. Jätelautakunnassa on edustaja kaikista sen jäsenkunnista. Jätelautakunta toimii jätehuollon viranomaisena. Tehtäviä ovat mm. jätehuoltomääräysten, jätetaksan ja palvelutason vahvistaminen.