Täydentävän muovipakkauskeräyksen pisteet

Muovipakkausten keräily kuuluu lain mukaan tuottajien vastuulle. Tuottajayhteisö Ringillä on toimialueellamme muovipakkausten keräyspisteitä Saarijärvellä, Karstulassa, Äänekoskella, Pihtiputaalla ja Viitasaarella.

Kunnallinen jäteyhtiö saa halutessaan järjestää täydentävää keräystä pakkauksille. Lasi-, metalli- ja pahvipakkausten osalta Sammakkokankaalla on jo kattava keräystä täydentävä verkosto. Näiden jakeiden keräystä kustannetaan perusmaksulla saatavilla varoilla.

Muovipakkausten keräyksestä on tullut paljon kyselyitä ja tänä kesänä Sammakkokangas aloittaa kokeiluluontoisesti muovipakkausten täydentävän keräyksen. Kyseessä on kokeilu, jonka aikana halutaan varmistua, että lajittelu onnistuu ja kerätyt muovipakkaukset voidaan hyödyntää uusiomuovin teossa. Tämän vuoksi toivomme, että lajitteluohjeita noudatetaan.

Keräys on tarkoitettu ainoastaan muoviPAKKAUKSILLE eli esimerkiksi muovikyniä, kertakäyttöastioita tai leluja ei saa keräykseen laittaa.

Lisäksi pakkausten tulee olla tyhjiä, puhtaita ja kuivia. Jos pakkaus ei lähde riittävän puhtaaksi kylmällä vedellä huuhtaisemalla, tulee se hävittää sekajätteenä. Tällaisia pakkauksia ovat esimerkiksi lihamarinadipakkaukset, voi- ja öljypakkaukset ja vaarallista ainetta sisältäneet pakkaukset (esimerkiksi öljykanisterit). Lämpimällä vedellä pestäessä hävitetään kierrätyksestä saatu ympäristöhyöty.

Pisteiden sijainnit alla.

• Kannonkoski, Salen ja POP pankin takapiha, Toritie 1
  • Kivijärvi, Peltokankaan aluekeräyspiste (kuntoradan P-alue), Peltokankaantie 109
  • Kinnula, Urheilukenttä, Keskustie 6
  • Karstula, Paloaseman aluekeräyspiste, Kukontie 2
  • Petäjävesi, Rantatie 2 (kunnan varikkoalueen reunassa oleva aluekeräyspiste, johon tulee myös paperin, pahvin, lasin ja metallinkeräystä)

Lisäksi pisteet tulevat Suolahteen ja Uuraisille keskusta-alueelle. Paikka ei ole vielä varmistunut, joten nämä päivitetään heti varmistumisen jälkeen.

Säiliöt viedään paikoilleen 23 ja 24 viikkojen aikana.

Lisää muovipakkauksista voi lukea sivuiltamme esimerkiksi alla olevista linkeistä.