Tunnistatko vaaralliset jätteet

Vaarallinen jäte on jätettä, joka kemiallisen tai muun ominaisuutensa takia aiheuttaa väärään paikkaan joutuessaan erityistä vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle.

Kodin jäteastiaan livahtaa yhä vaarallisia jätteitä; sekajätepussien koostumustutkimusten mukaan kuitenkin vain prosentti sisällöstä on vaaralliseksi jätteeksi luokiteltavaa. Tehokkaan neuvonnan lisäksi maksuton vastaanotto jäteasemille, apteekkeihin sekä paristojen ja akkujen myyntipisteisiin ovat aikaansaaneet sen, että vaaralliset jätteet päätyvät hyvin kiertoon. Meneillään olevan tiedotuskampanjan tarkoituksena on parantaa tulosta entisestään. Vaarallisen jätteen vastaanoton eri puolilla Suomea järjestävät 31 kuntien jätelaitosta.

Vaaraa ei pidä säilöä kotona

Kodin kaappien, varaston tai autotallin kätköistä voi löytyä energiansäästölamppuja, akkuja, tärpättiä, asetonia, bensiiniä, lääkkeitä, jäteöljyä, öljynsuodattimia, maalia, liimaa, lakkaa, puunsuoja-aineita, emäksisiä pesuaineita, torjunta-aineita, paristoja, happoja ja aerosoleja, joille ei käyttöä enää ole. Vaaraa on turha säilöä kotona. Esimerkiksi kerran vuodessa kannattaa kerätä kodin turhat vaaralliset aineet ja viedä keräykseen.  Vaaralliset jätteet on vietävä aina lukittuun vastaanottokaappiin tai vastaanottoon, jossa on henkilökuntaa. Viemäri tai kodin jätekatos eivät ole oikeita paikkoja vaarallisille jätteille.

Sammakkokangas Oy vastaanottaa kodin vaarallisia jätteitä kaikilla ylläpitämillään jäteasemilla ja jätekeskuksessa. Vaarallisten jätteiden tuomisesta ei peritä vastaanottomaksua. Toiminta rahoitetaan perusmaksutuloilla.

Lisätietoa vaarallisista jätteistä löydät täältä: https://vaarallinenjate.fi/